Sociale veiligheid
Wij zijn een school met een vriendelijk en veilig klimaat. Pas als een kind zich veilig voelt, kan het zich ontwikkelen en leren.
We geven hier op de volgende manieren aandacht aan.
Op school wordt de methode Kwink gebruikt voor de groepen 1 t/m 8. Kwink is een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Met een preventieve schoolbrede gedragsaanpak zorgt Kwinkvoor een positieve en sociale omgeving die het leren bevordert en die gedragsproblemen voorkomt of doet afnemen. Kwink is inclusief burgerschap en mediawijsheid. Wekelijks staat het sociaal- en emotioneel leren op het lesrooster in de groepen 1 t/m 8.
Kwink:
- Voorkomt verstorend gedrag en pesten;
- Kent een groepsbrede, preventieve aanpak;
- Zorgt voor een sociaal veilige groep:
- Verhoogt de leeropbrengsten:
- Werkt met vijf bewezen gedragscompetenties:
- Biedt iedere les unieke filmpjes':
- Voldoet aan de Wet Sociale Veiligheid:
- Is leuk!
Positieve groepsvorming
In de hele school gaan we ieder schooljaar 'Goed van start'. De leerkracht brengt de kinderen met elkaar in gesprek en geeft ieder kind het gevoel erbij te horen. Iedere groep maakt afspraken over: - Wat voor groep willen wij zijn? - Welk gedrag hoort hierbij? - Welke regels hebben we nodig? - Welke beloningen en consequenties horen erbij? De leerkracht is hierbij duidelijk en houdt vast aan regels, routines en gedragsverwachtingen. Samen streeft iedere groep naar een veilige leer-en leefomgeving waarin plezier, rust, en orde het uitgangspunt zijn. Er worden activiteiten georganiseerd die uitdagen tot samenwerken. Met als doel voor het hele schooljaar: vasthouden van een positief gevoel in de groep.
Inzet kindercoach
De kindercoach wordt ingezet voor het begeleiden of ondersteunen van individuele kinderen of een groepje kinderen die sociaal- emotioneel iets extra's nodig hebben t.a.v. hun welbevinden. Dit gaat uiteraard altijd in overleg met ouders.
Babbeljuf
Voor kinderen kan het soms prettig zijn om met iemand te praten. Dat kan gaan om kleine- en grote problemen of behoefte hebben aan een luisterend oor. Kinderen, die hier behoefte aan hebben, kunnen babbelen met juf Marjolein of juf Mireille. Zij zijn tevens één van de interne vertrouwenspersonen van de school.
Mocht op een of andere manier de basisveiligheid toch in het gedrang komen en er ons signalen bereiken van pesten kunnen we terugvallen op het pestprotocol, waarin duidelijke stappen staan beschreven voor alle betreffende partijen. Het pestprotocol staat op onze website.
Ouders
Wanneer u als ouders zorgen heeft over uw kind in verband met pestgedrag binnen of buiten de school dan u kunt in eerste instantie terecht bij de leerkracht van uw kind. Tevens kunt u ook met vragen terecht bij de vertrouwenspersoon, kindercoach of pestcoördinator van de school.
Sociale en fysieke veiligheid
Onze school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen. We nemen een vragenlijst af via Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau.
Onze school neemt 1x per 2 jaar tevredenheidspeilingen af onder leerlingen, ouders en leerkrachten. Dit wordt gedaan middels vragenlijsten Van Beekveld en Terpstra Organisatieadviesbureau (Qschool).
Op onze school gebruiken we verschillende meetinstrumenten om het pedagogisch schoolklimaat inbeeld te brengen.
* KIJK: Het gehele jaar door wordt Kijk ingevuld voor de groepen 1 t/m 2
* IEP: In november wordt hart en handen afgenomen in de groepen 3 t/m 8.
* Vensters: 1x Per jaar worden de vragenlijsten voor leerlingentevredenheid vanuit Vensters afgenomen in de groepen 6 t/m 8.
* Sociogrammen: Indien hier aanleiding voor is wordt in de groepen 3 t/m 8 een sociogram afgenomen.
Anti-pestcoördinator en vertrouwenspersonen
Anti-pestcoördinatoren: Mireille Rentmeester, m.rentmeester@alberoscholen.nl en Marjolein Everse, m.everse@alberoscholen.nl Vertrouwenspersonrn: Mireille Rentmeester, m.rentmeester@alberoscholen.nl en Marjolein Everse, m.everse@alberoscholen.nl